Do 03 okt 2013 20:15

Hester Overmars

Nederland - 2012

Oscar Verhaar en diens leermeester Geert van den Dungen

Tot en met 10 oktober vertoont Fanfare, in het kader van de Halderbergse Cultuurmaand, films ‘die iets met muziek hebben’.

Het is leuk om, in samenwerking met de stichting Matthäuspassion, aandacht te kunnen besteden aan deze mooie en zorgvuldige documentaire. Op dinsdag 27 september organiseert de stichting een recital door Oscar Verhaar en luitist Michiel Niessen in de kapel van Saint Louis. Daar zijn de combikaartjes verkrijgbaar voor recital én film.

De Stem van de Meester volgt zanger Oscar Verhaar en diens leermeester Geert van den Dungen (ook de dirigent van de Matthäus Passion in Oudenbosch) die hem op twaalfjarige leeftijd ‘ontdekte’ in zijn Rotterdams Jongenskoor.

Van den Dungen werd Verhaars belangrijkste zangleraar en die liet hem al snel soleren in Matthäus- en Johannes-Passies die hij dirigeerde. Maar als Oscar een volgende stap zet naar een studie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag krijgt de jongeman te maken met andere leraren en een andere aanpak. Dat heeft ook invloed op de band tussen meester en leerling.

Uitgezonden door NCRV 2doc vrijdag 18 april 2014(Goede Vrijdag) 23.00 uur Ned. 2