Do 16 mei 2013 20:15

Espen Sandberg, Joachim Rønning

Noorwegen - 2012

Pål Sverre Valheim Hagen, Anders Baasmo Christiansen, Gustaf Skarsgård e.a

Akkoord: er mag over gediscussieerd worden of Kon-Tiki echt in de filmtheaters thuishoort. Maar een Noorse film met een Oscarnominatie voor beste buitenlandse film op zak, op feiten gebaseerde eerste(!) regie van 2 nieuwe makers, die verdient ook de aandacht van de echte filmliefhebber.

Ongeveer 66 jaar geleden, op 28 april 1947, zet de Noor Thor Heyerdahl zijn huwelijk op het spel als hij met vijf bemanningsleden, waarvan sommigen eigenlijk van niets weten, op een vlot van balsahout de reis van Peru naar Polynesië onderneemt. Hij is er van overtuigd dat Polynesië niet werd ontdekt door Aziaten, maar door Zuid-Amerikanen en hij reist dus net als zij gedaan zouden kunnen hebben.

Met 8000 kilometer voor de boeg gaat het span welgemoed van start, zich nauwelijks realiserend hoe de Stille Oceaan zonder technische hulpmiddelen maar met stormen en haaien, bereisd kan worden. Kon-Tiki is ook de naam van hun veredeld vlot.

"Het eind is natuurlijk bekend, maar toch is Kon-Tiki van begin tot eind een spannend jongensboek. Onderweg voltrekt zich namelijk het ene na het andere zenuwslopende tafereel met haaien, stormen en rottende balken. Prachtig zijn de scènes met de walvishaai en de lichtgevende algen, die in de verte wat doen denken aan het mooie Life of Pi." (Spits)