Do 31 mrt 2011 20:15

Denis Villeneuve

Canada - 2010

Lubna Azabal, Maxim Gaudette, Rémy Girard, Nabil Sawalha, Baya Belal.

Eigenlijk geven we met de winnaar van de publiekspoll (4,7 uit 5) van het International Film Festival Rotterdam veel weg. Maar het gaatje bij distributeur Cinéart hebben we graag opgevuld; er volgen nog (veel) meer prachtige films uit Rotterdam.

In haar testament heeft de moeder van de tweeling Jeanne en Simon een aantal zaken bepaald. De vrouwen moeten verzegelde enveloppen bezorgen: Jeanne een bij haar vader en Simon een bij zijn broer. Hun vader zou echter al jaren dood zijn en van een broer hadden Simon en Jeanne nog nooit gehoord. Jeanne probeert in het Midden-Oosten het verleden van haar moeder te ontrafelen, maar zij stuit op de tegenwerking van familieleden en ooggetuigen. Die laten het pijnlijke, door oorlogen geteisterde verleden liever rusten.

De film van de Canadees Villeneuve is gebaseerd op het gelijknamige toneelstuk van de schrijver Wajdi Mouawad. Het Nederlandse Ro Theater oogstte in 2010 veel lof met Branden, een bewerking van het stuk.