Di 12 mei 2015 20:15
Vr 09 jan 2015 20:15

Oeke Hoogendijk

Nederland - 2014

Alle betrokkenen zijn zichzelf.

De film gaat in de herhaling. U bent ook van harte welkom bij de inleiding vanaf 19.00 uur, die verzorgd wordt door Frans Bedaux, al gaat die over het gebouw De Vossenberg. Er geldt een speciale toegangsprijs (dus niet de prijs onderaan deze pagina) en de avond wordt georganiseerd in samenwerking met Studie- en Ontmoetingsclub Bouw (SOB).

De herhaling van de documentaire over de problemen rond de verbouwing van het Rijksmuseum in Amsterdam komt tot stand in samenwerking met ‘Studie- en Ontmoetingsclub Bouw’. Behalve in de film is de club geïnteresseerd in De Vossenberg, vandaar de inleiding over dat gebouw door Frans Bedaux, een van de nazaten van de architect.

Waarschijnlijk heeft u ook een of meerdere delen van de gelijknamige, in delen opgesplitste, documentaire op de televisie gezien, maar bent u nu nieuwsgierig naar het hele verhaal.

Als in 2003 wordt gestart met de voorbereidingen van de enorme verbouwing van ‘Het Rijks’ wordt nog gedacht dat het in 2008 weer open zal gaan. Het zou 2013 worden voor Koningin Beatrix, samen met de nieuwe directeur Wim Pijbes, de openingshandelingen kon verrichten.

“Hoogendijk vangt niet alleen een even geweldige als schaamtevolle episode uit de Nederlandse geschiedenis, ze laat ook zien met hoeveel passie de werknemers van het museum bezig zijn: het restaureren van een schuttersstuk wordt voor haar camera bijna seks, mede dankzij de bijzondere geluidseffecten." (De Telegraaf)

Winnaar Zilveren Nipkowprijs en speciaal Gouden Kalf.