Do 06 apr 2006 20:15

James Mangold

Verenigde Staten - 2005

Joaquin Phoenix, Reese Witherspoon, Ginnifer Goodwin, Robert Patrick e.a.

Biopics worden ze genoemd: films die gaan over het leven van al dan niet beroemde wereldburgers. Door het beroemd (geweest) zijn hebben ze veel beleefd, maar ook lijkt het erop, dat ze veel te overwinnen hebben gehad vóór de beroemdheid een feit werd.

Johnny Cash, de beroemde rockzanger, is in 2003 overleden. We weten dat misschien wel duizenden hun eerste danslespasjes bij een Oudenbossche dansschool hebben gezet op Ring of fire. De eerste les met een veel te langzaam afgestelde pick-up, later op volle snelheid. Cash’ opzienbarende optreden voor de gevangenen van San Quentin is de hele wereld overgegaan en de cd van dat concert was een groot succes.

Cash heeft opgetreden met onder anderen Jerry Lee Lewis en Elvis Presley en van die optredens wordt in de film ook verslag gedaan. Met de verschijning van de lookalikes wordt een stukje geschiedenis van de rock-‘n-roll beschreven.

Joaquin Phoenix (als Johnny Cash) en Reese Witherspoon (als June Carter) zingen de nummers zelf en dat doen ze bijzonder verdienstelijk. Wellicht mede daarom kreeg zíj een Oscar voor haar hoofdrol. Híj moest Philip Seymour Hoffman in Capote voor laten gaan.

Bijzonderheden
Over Johnny Cash staat ‘alles’ op www.johnnycash.com.