Do 04 jun 2015 20:20
Ma 07 mrt 2016 19:30

Nicole van Kilsdonk

Nederland - 2015

Kasper van Kooten, Wilfried de Jong, Leopold Witte, Wim Opbrouck, Maruschka Detmers e.a.

De roman van Bert Wagendorp is veelgeprezen en misschien enigszins een ‘mannending’. Regisseuse Nicole van Kilsdonk maakte het ontroerende verhaal in samenwerking met de schrijver iets universeler.

Net als 30 jaar eerder willen 4 vrienden de berg Mont Ventoux (bekend uit de Tour de France) opfietsen om hun bij de eerste tocht overleden maatje te herdenken. Als ook hun gemeenschappelijke vriendin Laura zich meldt, borrelen de herinneringen vanzelf op.

"Regisseuse Nicole van Kilsdonk (...) wisselt naadloos het heden af met het verleden. Het één is niet los te zien van het ander. Haar sterrencast (...) en de acteurs die de jongere versies spelen (...) leveren een Nederlandse film af om trots op te zijn. De zware thema's die behandeld worden, krijgen een luchtig tintje, geen preuts gesus, maar gewoon met geouwehoer en een snoeiharde grap." (filmpjekijken.com)

Voorstelling voor Markland College

In 2015 is de film voorafgegaan door:
De heilige maagd (Randa Nassar)