Zo 11 nov 2007 20:15

Bert Haanstra

Nederland - 1958

Ton Lutz, Riek Schagen, Bernhard Droog, Albert Mol, Andrea Domburg, Hans Kaart, Ineke Brinkman, Herbert Joeks e.v.a.

Bij gelegenheid van het feit dat Bert Haanstra 10 jaar geleden overleed, vertoont Fanfare Fanfare met medewerking van FCO Bosschenhoofd.

Fanfare is Haanstra's eerste speelfilm die tot dan toe alleen documentaires maakte. Het typisch Hollands dorpje Lagerwiede raakt in rep en roer als tijdens de voorbereiding van een groot concours een ruzie ontstaat tussen twee leden van het muziekcorps Kunst en Vriendschap. Dat loopt nogal op en zelfs het hele dorp valt in rivaliserende groepen uiteen. En welke groep moet nou meedoen aan het concours?

Och, u kent wel de in Giethoorn opgenomen beeldgrappen van bijvoorbeeld de boven het landschap uitstekende koeien, die op bootjes blijken te staan. Maar het is waarschijnlijk de laatste keer dat de film op 35mm te zien zal zijn.

Fanfare werd het grootste Nederlandse publiekssucces ooit en staat nog steeds in de top 10 van best bezochte Nederlandse films aller tijden.

Vanaf 13.00 uur geeft FCO Bosschenhoofd een concert en daarbij zal ook de mars Fanfare in Es worden gespeeld

Scenario: Jan Blokker en Bert Haanstra
Montage: Bert Haanstra en Ralph Sheldon