Do 07 feb 2008 20:15

Ousmane Sembene

Senegal - 2004

Gustave Sorgho, Fautomata Coulibaly, Maimouna Hélène Diarra e.a.

Aan de vooravond van de jaarlijkse collecte van Amnesty International vertoont Fanfare een film, waarin stelling wordt genomen tegen de vrouwenbesnijdenis. Deze ‘traditie' komt nog in minstens achtendertig Afrikaanse landen voor.

Zes jonge meisjes zijn van huis weggelopen om te voorkomen dat ze besneden zullen worden; twee van hen zijn ondergedoken in de stad; de vier anderen zoeken bescherming bij Moeder Collé. Díe was zelf eens slachtoffer van een besnijdenis en weigerde zeven jaar eerder haar eigen dochter te laten besnijden en sindsdien is haar huis een toevluchtsoord. Er hangt een koord voor de deuropening en daarmee wordt de moolaadé in werking gesteld: een eeuwenoude bezwering die onheil afroept over een ieder die de meisjes iets aandoet zolang ze onder haar dak verblijven. De betovering kan alleen door Collé zelf weer worden opgeheven.

Regisseur Sembene is in 2007 op 84-jarige leeftijd overleden en Moolaadé was dus zijn laatste film.

Op het Film Festival van Cannes in 2004 won Moolaadé de Un certain regard-competitie.

Ook in Nederland worden ieder jaar nog ten minste vijftig meisjes besneden, zo concludeerde de commissie bestrijding vrouwelijke genitale verminking enige tijd geleden uit eigen onderzoek. Er kunnen niet genoeg films als Moolaadé worden gemaakt. (Cinema.nl

De werkgroep Halderberge van Amnesty International zal vertegenwoordigd zijn.