Do 08 jan 2009 20:15
Zo 11 jan 2009 14:00

Stephen Walker

Verenigd Koninkrijk - 2007

Met de zichzelf zijnde koorleden.

De documentaire van vanavond is de publiekslieveling van filmfestivals in binnen- en buitenland en hij gaat het over een popkoor uit Northampton en haar leden. Bijzonder echter zijn de gemiddelde leeftijd van die leden: 80(!) jaar én het feit dat die muziek zingen van Coldplay, Sonic Youth, The Ramones, David Bowie, James Brown en The Talking Heads. Daar heeft u misschien nooit van gehoord, maar het gaat hier om pop, rock-’n-roll, soms erg ruig dus.

Dirigent Bob Cilman weet dat hij het leven van zijn koorleden kan opvrolijken, maar ook dat hij regelmatig om moet gaan met de alom aanwezige dood. Het beeld dat regisseur Stephen Walker schetst is warm en respectvol: de koorleden worden neergezet als volwassen mensen en niet als de leden van een geriatrische of bizarre circusact; hij leeft mee, maar is nergens sentimenteel.

Misschien dat de zondagvoorstelling nog een bijprogramma krijgt…
Ook vertoond op 27-10-2010 t.g.v. de ‘Dag van de oudere’ voor KBO-Oudenbosch, zonder scheurkaartjes.