Do 10 dec 2009 20:15

Götz Spielmann

Oostenrijk - 2008

Johannes Krisch, Irina Potapenko, Michael-Joachim Heiss, Andreas Lust e.a.

Oostenrijk heeft een bijzondere naam als filmland. Meestal geven de regisseurs (met Michael Haneke als boegbeeld) een somber beeld van de wereld en hopeloosheid is een regelmatig terugkerend thema. Het gaat er ook vanavond bepaald niet vrolijk aan toe.

Om eindelijk van zijn schulden af te komen en een punt te kunnen zetten achter zijn criminele verleden berooft Alex een bank in een klein Oostenrijks dorpje. Bij de schietpartij wordt zijn Russische vriendin Tamara (die in het bordeel werkt, waar ook hij wat bijklust) door een kogel getroffen. Die afgedwaalde kogel is afgevuurd door de toevallig passerende politieman Robert. Alex ontkomt en vlucht naar de afgelegen boerderij van zijn vader. Als Alex er achter komt, dat Robert vlakbij de boerderij woont komt bij Alex het plan op om zich op Robert te wreken voor de dood van Tamara.

Oscarnominatie voor beste buitenlandse film (die naar de koploper van de Fanfarepoll: Departures ging).

“… een beklemmend noodlotsdrama over schuld, God en wraak; een treurig stemmende film over kleine lieden met grote dromen. Kansarm zijn ze; hun ongebreidelde ambities zorgen slechts even voor heftige rimpelingen in het water. “ (de Volkskrant)