Do 18 jun 2009 20:15

Marco Bechis

Brazilië - 2008

Taiane Arce, Alicélia Batista Cabreira, Chiara Caselli, César Chedid e.v.a.

Marco Bechis is een Chileens-Italiaanse filmmaker die zich het lot aantrok van de Guarani-Kaiowá indianen in Brazilië.

Nadio is stamhoofd en na de zelfmoord van enkele stamleden besluit hij zijn kamp op te slaan op het land van de blanken. Voor hem en de sjamaan is het een kwestie van het rechtzetten van een groot onrecht: het terugnemen van het land dat hen ooit afgenomen werd. Ondanks de bedreigingen en intimidaties van de landeigenaren besluiten de indianen om te blijven om dat waar ze recht op hebben terug te eisen. Twee werelden staan tegenover elkaar en terwijl er een liefdesrelatie opbloeit tussen de dochter van een rijke landeigenaar en Osvaldo, een jonge sjamaanleerling, bereikt de vijandigheid een hoogtepunt. Een confrontatie lijkt onvermijdelijk...

Opvallend is de symbolische keuze van de begeleidende barokmuziek met Latijnse teksten van de Italiaanse componist, Jezuïet en missionaris Domenico Zipoli, die dezelfde indianen bijna drie eeuwen geleden bezocht.