Do 19 mrt 2015 20:15

Ramón Gieling

Nederland - 2015

Pieter Jan Leusink, Peter Sellars, Anna Enquist, Emio Greco e.a.

In Erbarme Dich, die de subtitel Matthäus Passion Stories meekreeg, vertellen Bachliefhebbers over hun relatie met de Matthäus Passion. Het gaat daarbij om operaregisseur Peter Sellars, schrijfster Anna Enquist en choreograaf/danser Emio Greco. The Bach Choir and Orchestra of the Netherlands van dirigent Pieter Jan Leusink brengt stukken uit de Matthäus Passion ten gehore, waarbij voor heel bijzondere settings is gekozen. Een gelegenheidskoor van daklozen studeert delen van het meesterwerk in en gaat op bezoek bij een ‘echte’ opvoering.

Van dezelfde regisseur vertoonde Fanfare eerder Over Canto (score 8,2), waarbij de Canto Ostinato van Simeon ten Holt centraal stond.

In Rotterdam eindigde de documentaire op een bijzonder eervolle 6e plaats (score 4,53 uit 5) van de publieksenquête in een totaaloverzicht van 160 films.