Do 31 aug 2017 20:15

Albert Serra

Frankrijk, Portugal, Spanje - 2016

Jean-Pierre Léaud, Patrick d’Assumçao, Marc Susini, Irène Silvagni, Jacques Henric e.v.a.

"De film van vanavond speelt zich vrijwel geheel af in de kamer in Versailles, waar de Zonnekoning afscheid zal moeten nemen van het leven; dat gebeurde ook op 1 september 1715. Er is veel te doen rond dat ziekbed." Dat schreven we eerder in Fanfare-nieuwsbrief 534. Dat was de korte versie van het verhaal van La mort..., maar daar komt het eigenlijk wel op neer.

Het begint allemaal met een pijntje in z'n been. In de eerste dagen kwijt de koning zich nog wel van zijn taken en verplichtingen, maar als er koorts op gaat treden, hij steeds slechter slaapt en steeds minder eet gaat hij snel achteruit en verzwakt de beroemdste koning van Frankrijk ooit sterk. Aanvankelijk wordt de situatie verborgen gehouden voor het volk om de toekomst van het Franse koninkrijk te waarborgen.

La mort de Louis XIV is een bewerking van 'Mémoires' van Louis de Rouvroy, de hertog van Saint-Simon, een Franse hoveling en auteur van een omvangrijke geschiedenisschrijving van het Franse hof.

Prix Jean Vigo 2016, Palme d'Or voor Jean-Pierre Léaud in Cannes 2016.

"....door kaarsen belicht in een fraai Rembrandtesk palet, trekt een stoet aan gezagsdragers, familieleden en hulpverleners langs het bed van de aan gangreen stervende vorst." (Persmap)

"...de performance van icoon Jean-Pierre Léaud als de Franse Zonnekoning maakt de film tot een van de absolute hoogtepunten van het jaar." (IFFR)