Do 12 apr 2018 20:15

Paul Thomas Anderson

Verenigde Staten - 2017

Daniel Day-Lewis, Lesley Manville, Vicky Krieps e.a.

Niet minder dan 6 Oscarnominaties werden toebedeeld aan de film van vanavond, waaronder die voor beste film. Alleen die voor het kostuumontwerp werd uitgereikt en dat werd ook wel verwacht.

Topcouturier Reynolds Woodcock en zijn zus kleden in een perfecte samenwerking de Britse society in het Londen van de jaren vijftig. Adel, filmsterren, dames van stand en vrouwen die vinden dat ze erbij horen worden bediend door 'The House of Woodcock'.

En zoals het zo vaak gaat: als de eigengereide Alma zich aandient gaat het leven van de oervrijgezel Reynolds op z'n kop. Meer dan alleen als zijn muze ervaart hij de liefde als een té strak maatkostuum.

Phantom thread is de achtste film van Paul Thomas Anderson, die ook het script schreef en het is zijn tweede met Daniel Day-Lewis. Die laatste had overigens al drie Oscars op zak, maar moest deze keer die voor beste acteur overlaten aan Gary Oldman in Darkest hour (8,83).