Do 11 okt 2018 20:15

Gustavo Pizzi

Brazilië - 2018

Otávio Müller, Karine Teles, Adriana Esteves e.a.

De film van vanavond trok onze aandacht op het IFFR van dit jaar. Hij stond daar nog met z'n Engelse titel Loveling op het programma en we gaven hem 4½ ster. Hij behoorde daarmee voor ons tot de toppers van het festival en nu is de film dus in het hele land te zien. En bij Fanfare.

Benzinho (lieverd) gaat eigenlijk over de liefde die zo ruimschoots aanwezig is binnen het toch wel erg chaotische gezin van Irene, haar man Klaus en hun vier zonen, die in de buurt van Rio de Janeiro een gammel en krakend huis bewonen. Dat huis lijkt zelfs een rol in de film te spelen. Als de oudste zoon Fernando wordt gescout door een Duitse handbalclub zal hij het huis gaan verlaten en dat zal voor moeder Irene niet meevallen. En ze heeft het al zo moeilijk omdat ze ook nog de zoon van haar zus moet opvangen, het winkeltje van haar man niet loopt én alsnog een diploma wil halen om zelfstandig aan de slag te kunnen.

"Maar de hoofdattractie vormt het spel van Karine Teles (echtgenote van de regisseur; zij werkte ook mee aan het scenario Red.) als moeder Irene. Zo mooi tegelijk huilen en lachen als zij, kunnen er maar weinig, om over die wilde, bevrijdende nachtelijke dans in de keuken nog maar te zwijgen. Je hoeft geen ouder met uit huis gaande kinderen te zijn om haar gevoel tot in de vezels te begrijpen." (de Volkskrant)