Do 21 mrt 2019 20:15

Peter Farrelly

Verenigde Staten - 2018

Viggo Mortensen, Mahershala Ali e.a.

Het eerdere werk van regisseur Peter Farrelly (Dumb and Dumber om maar eens wat te noemen) blinkt niet uit van hoog niveau. Met zijn hartverwarmend en (zo ongeveer) waargebeurd verhaal over de vriendschap tussen een uitsmijter en een concertpianist slaat hij een heel andere weg in en leverde dat hem zelfs de Oscar op voor beste film. Mahershala Ali kreeg de Oscar voor beste bijrol.

De Afro-Amerikaanse pianist Don Shirley is in 1962 op zoek naar een lijfwacht voor zijn tournee door Zuid-Amerika en Tony Lip, die net ontslagen is bij een nachtclub, biedt zich enigszins noodgedwongen aan.

De speciale reisgids (The Green Book) vertelt hen over de plekken waar Afro-Amerikanen veilig zijn en hun gezamenlijke reis vol onderlinge tegenstrijdigheden, gevaar en racisme brengt hen nader tot elkaar en er ontstaat zelfs een bijzondere vriendschap, waarbij beiden soms principes opzij moeten zetten.

"...flair en vakmanschap: niet alleen van Farrelly maar ook van de twee prachtige acteurs in de hoofdrollen. De acteerstijlen van Mortensen en Ali staan bijna haaks op elkaar. Mortensen speelt de grofgebekte Tony met grove streken, terwijl Ali als Don Shirley juist met een fijn penseel werkt." (NRC)