Do 19 mei 2022 20:15

Bouli Lanners

België - 2021

Bouli Lanners, Michelle Fairley (Game of thrones), Julian Glover, Clovis Cornillac e.a.

Oorspronkelijk acteur Bouli Lanners (onder meer De rouille et d'os (7,5) en Petit paysan (8,1)) schreef zelf het scenario, regisseerde de film en speelt de hoofdrol, die ook nog grotendeels Engels gesproken is.

Phil is een 55-jarige Waal, die is geëmigreerd naar het afgelegen Schotse Hebrideneiland Lewis; de prachtige natuur speelt dus uiteraard een rol in de film. De wat stille Phil moet na een hersenbloeding herstellen, maar het geheugenverlies lijkt permanent: hij is een groot deel van zijn verleden kwijt. Millie is de dochter van Phils baas en die trekt zich zijn lot aan en wil hem wel begeleiden bij het opnieuw opbouwen van zijn leven. Zij vertelt hem zo veel mogelijk over zijn verleden, zijn liefhebberijen, enzovoorts. Pas na een tijd vertelt zij hem ook dat ze voor zijn beroerte een geheime relatie hadden, maar is dat wel zo en waarom moest die geheim zijn?

Nobody has to know ging in première op het Toronto International Film Festival.

" . . .Zijn film is immers op z’n mooist wanneer we de liefde tussen Phil en Millie op de Schotse stranden gewoon zien openbloeien terwijl de zeewind langs de hartsnaren blaast." (Humo)