Do 14 jul 2022 20:15

Éric Besnard

Frankrijk - 2021

Isabelle Carré, Benjamin Lavernhe, Grégory Gadebois e.v.a.

Natuurlijk kozen we voor de laatste film van het seizoen voor een passende titel: een waarbij we na de vertoning samen met onze gasten kunnen toosten, behalve op ieders gezondheid ook op het voorbije én het nieuwe seizoen. En daar is Délicieux dan ook prima geschikt voor.
Het zou zomaar kunnen dat Délicieux antwoord geeft op de vraag hoe het eerste restaurant zou kunnen zijn ontstaan…

Kok Pierre Manceron is een tot het bot gemotiveerd vakman, maar dat wordt door zijn werkgever, de Hertog van Chamforten, en diens gasten niet op waarde geschat. Wanneer hij een nieuw gerecht: de Délicieux, een amuse op basis van aardappel en champignon, aan hen voorzet, wordt hij op staande voet ontslagen. Er is geen plaats voor een experiment en Manceron weigert excuses aan te bieden. De kok en zijn zoon nemen hun toevlucht tot een eenvoudige behuizing op het platteland, waar hij zich toelegt op het bakken van brood. Maar als de wat mysterieuze Louise zich aandient om kooklessen bij hem te nemen, wordt het voor Manceron weer leuk en tovert hij de herberg om tot een gastronomisch paradijsje: het allereerste Franse restaurant! Terwijl de Franse adel vast blijft houden aan het verleden, laat Délicieux zien dat de revolutie aanstaande is en dat die begint in de keuken.

"Een lekkere film die je doet watertanden. Dat is Délicieux van Éric Besnard die aan het script meeschreef. De film mag zich dan wel situeren eind achttiende eeuw net voor de Franse Revolutie, er kunnen heel wat parallellen getrokken worden met de huidige tijden." (concertnews.be)

SLOTFILM seizoen 2021-2022
Geen pauze, maar wel een nazit.