Do 25 aug 2022 20:15

Cédric Klapisch

Frankrijk - 2022

Martion Barbeau, choreograaf Hofesh Shechter (als zichzelf), Pio Marmaï, François Civil e.a.

Ook de vorige film van regisseur Klapisch (Retour en Bourgogne uit 2017, 8,0) hebben we vertoond. Het wijnmilieu heeft plaatsgemaakt voor de danswereld en wonderbaarlijk kan Marion Barbeau, prima ballerina bij het ballet van de Parijse Opera, ook dramatisch uitstekend uit de voeten, waarbij ze behalve klassiek ballet, ook al nog, de moderne dans niet schuwt.

Klassiek balletdanseres Élise is 26 als zij bij een voorstelling een blessure oploopt omdat ze even haar concentratie verloor. Ze krijgt te horen dat dansen er waarschijnlijk nooit meer in zal zitten en dat is natuurlijk een enorm drama, omdat haar leven bestaat uit dans.

In Bretagne komt ze bij toeval in contact met moderne dans, dat wakkert haar liefde voor het dansen weer aan en dan waagt ze voorzichtig weer de eerste pasjes. "Als lofzang op het dansende, veerkrachtige lichaam is Encore een genot om naar te kijken." (de Volkskrant)

"Toch blijft de humor van Klapisch overeind in deze warmmenselijke film, die tevens een ode is aan de poëtische kracht van dans in al z'n vormen." (De Telegraaf)