Do 08 sep 2022 20:15

Michael Koch

Zwitserland - 2022

Simon Wisler, Michèle Brand, Daniela Barmettler, Elin Zgraggen e.a.

Er bereiken ons land maar zelden films uit Zwitserland. Maar als zo'n film op de Berlinale van Berlijn 2022 een speciale vermelding van de jury krijgt, gaat er toch een kleine distributeur Moooov uit Tilburg achter staan. En wij dus ook.

Ergens in de bergen van het Duitstalig kanton Uri heeft de alleenstaande moeder Anna diverse banen: overdag bezorgt ze de post en 's avonds is ze de barvrouw in het plaatselijk café. Als zij een verkering aangaat met de stille buitenstaander Marco, wordt die gewaarschuwd om goed voor Anna en haar dochter Julia te zorgen, omdat hij anders te maken krijgt met de dorpelingen. Maar hij doet zijn best en alles lijkt koek en ei.

Als Marco een hersentumor blijkt te hebben, verandert echter zijn persoonlijkheid en gaat hij zich vreemd gedragen en Anne zal belangrijke beslissingen moeten nemen bij zijn verzorging. Het verhaal speelt zich af zoals het in het echte leven zou kunnen gebeuren.

Een bijzonder toegevoegd element in de film is het gemend zangkoor dat a capella traditionele liederen zingt waarin commentaar wordt geleverd op het verhaal, net als in de Griekse koralen. Het koor wordt telkens buiten gesitueerd met de prachtige Zwitserse Alpen als achtergrond.

De film wordt op 1 september in ons land uitgebracht.