Do 19 sep 2013 20:15

Dustin Hoffman

Verenigd Koninkrijk - 2012

Maggie Smith, Michael Gambon, Bill Connolly, Pauline Collins e.a.

Tot en met 10 oktober vertoont Fanfare, in het kader van de Halderbergse Cultuurmaand, films ‘die iets met muziek hebben’.

Wanneer u denkt dat we Quartet al eerder vertoonden, dan vergist u zich: dat was A late quartet. De film van vanavond is het regisseursdebuut van Dustin Hoffman, die eerder in een kleine 50 films speelde; daar waren grote titels bij zoals: Papillon, The graduate, Lenny en Kramer vs Kramer. Hoffman speelt zo nu en dan nog wel en leent ook zijn stem aan animatiefilms.

We zijn te gast in een huis voor gepensioneerde musici, waar druk wordt gewerkt aan de voorbereidingen voor het jaarlijkse concert ter ere van de verjaardag van Guiseppe Verdi. Als Jean, de ex-vrouw van een van de bewoners, ten tonele verschijnt, komt er nog veel meer reuring. Jean heeft het nogal hoog in de bol en ze weigert pertinent om mee te zingen. Natuurlijk moet het concert toch doorgaan.

"De plot van Quartet is eigenlijk zo simpel als maar zijn kan. Die eenvoud is bedrieglijk, want deze komedie gaat wel degelijk over thema's als ouder worden en de angst voor eenzaamheid. Het verhaal wordt echter met zoveel aanstekelijk plezier verteld, dat je als kijker helemaal opleeft voor deze oude mensen en hun liefde voor muziek." (nu.nl)