Do 21 maart 2024 20:15 u  

Voor we over enkele weken de winnaar van de publieksprijs van het IFFR voorzetten, vertonen we de nummer 3. Met een 4,650, een 9,3 in Fanfaretermen, een bijzonder hoge score in de belangrijkste lijst van een filmfestival: die van de bezoekers.

Met het Denemarken van 1755 gaan we ver terug in de tijd. Opnieuw wil kapitein Ludvig Kahlen uit het leger van koning Frederik V zijn vorst eer bewijzen door op een stuk wilde Deense heide een kolonie te stichten. Als beloning verwacht hij een koninklijke titel met de bijbehorende eer en rijkdom.

Volgens landeigenaar Frederik de Schinkel is het stuk grond echter in zijn bezit en hij heeft de macht en de middelen om het Kahlen bijzonder lastig te maken; als twee van zijn arbeiders zijn overgelopen naar de kapitein zint hij op wraak, maar Kahlen is een eervol man.


Do 28 maart 2024 20:15 u  

Erg bijzonder dat een Nederlandse documentaire bij het IFFR met een 4,571 in de top10 van de publiekswaarderingen staat; volkomen terecht overigens en we hebben niet getwijfeld om weer eens een documentaire in het programma op te nemen.

Ze noemt zichzelf een cartograaf naar analogie van verre voorbeelden. De Rotterdamse Carlijn Kingma heeft zich door Ariane Greep laten volgen vanaf het eerste streepje op het enorme doek tijdens het maken van het bijzonder indrukwekkende kunstwerk: 'Het waterwerk van ons geld'. Ze wil ermee laten zien, hoe onrechtvaardig ons financiële systeem in elkaar zit.

Dat klinkt misschien allemaal wat 'moeilijk', maar ook de leek wordt in de enerverende documentaire gemakkelijk meegesleept met het werk dat Kingma verzet om het ondoorgrondelijk klinkende onderwerp te begrijpen en daarna in beeld te brengen.

Kingma wordt vergeleken met Escher en Piranesi en "ze tekent ideeënwerelden, of zoals ze zelf zegt, kaarten van de soms ondoorgrondelijke werkelijkheid waarin we leven." (persmap)

Laten we ook nog toevoegen dat Kinga met haar werk werd verkozen om Nederland te vertegenwoordigen op de Biënnale van Venetië, waardoor zij ook internationaal veel bekendheid krijgt.

"De camera toont van dichtbij haar creatieve worsteling tijdens het tekenen en ook haar strijd om de onrechtvaardigheid van het huidige monetaire systeem bloot te leggen; de rijken worden steeds rijker en de armen steeds armer. De tekening leidt tot veel discussies, de kranten schrijven vol lof over haar en ze wint meerdere prijzen, waaronder de Meestervertellerprijs, de Amsterdamprijs voor de Kunst en de Dutch Design Award." (persmap)