Do 03 mrt 2011 20:15

Thomas Vinterberg

Denemarken - 1998

Ulrich Thomsen, Henning Moritzen, Paprika Steen, e.a.

Geïnitieerd door het bkkc (Brabants Kenniscentrum voor Kunst en Cultuur) vertoont Fanfare 4 filmklassiekers. De 4 aan de films voorafgaande lezingen vormen samen - voor zover mogelijk natuurlijk - een kleine cursus filmgeschiedenis. De lezingen zijn ook prima los te volgen.

We citeren uit de folder van het bkkc:
Vader Helge wordt 60 jaar en er is een groot feest georganiseerd. Alle familieleden komen langs om een feestelijk diner bij te wonen, maar één van zijn zoons grijpt het evenement aan om een gruwelijk geheim uit het verleden te onthullen. De waarheid over de geliefde Helge komt naar boven en de bom barst. Festen, geregisseerd door Vinterberg, oprichter van de Dogma95-groep, voldoet helemaal aan het Dogma-manifest. Er is geen gebruik gemaakt van kunstmatig licht en toegevoegde muziek en alles is op locatie gefilmd. Deze moderne klassieker is aangrijpend door de heftigheid, de stekende dialogen en het schitterende acteren.

Vooraf lezing door Jan Salden