Do 06 nov 2008 20:15

Mira Nair

India - 2001

Vasundhara Das, Naseeruddin Shah, Shefali Shettly en Rajat Kapoor

In Nederland groeit de belangstelling voor ‘de Hindifilm’ enorm. In de grote steden wordt steeds vaker een van de zalen op een vast tijdstip gereserveerd voor een film uit het enorme Bollywoodaanbod. In samenwerking met de Stichting Suvadra vertoont Fanfare de winnaar van Venetië 2001.

In New Delhi bereidt de familie Verma het huwelijk voor van Aditi (24) en Hemant (32), maar Aditi moet eerst nog haar relatie met een getrouwde tv-reporter verbreken. Want de schijnbaar vrijgevochten families zweren nog steeds bij een ‘gearrangeerd’ huwelijk dat bol staat van eeuwenoude maar uitgeholde Indiase tradities. Alle leden van de Vermafamilie zullen van over de hele wereld naar Delhi reizen om zich vier dagen lang onder te dompelen in het punjabifestijn. Er zijn natuurlijk wel de nodige hindernissen te nemen…

“…een charmante, energieke en sfeervolle feel good familiekroniek vol tederheid en humor.” (Film&Video) “De aanstekelijke muziek en de heerlijke Hindi-songs en het fantasierijke kleurenpalet zorgen voor een heerlijk exotisch en zalig romantisch sfeertje.” (persmap). "Vrolijk rondkijken op Indiase trouwpartij" (De Volkskrant)

Eerder kreeg Mira Nair een Oscarnominatie voor Salaam Bombay.

Voor de stichting Suvadra uit Etten-Leur zetten Joyce van Rijen en Krishna Sundar Khaitu zich in voor minderbedeelde kinderen in Nepal en in het bijzonder voor lichamelijk gehandicapte kinderen. Voorafgaand aan de film zal een inleiding worden verzorgd door Joyce, die iets vertelt over Suvadra en Gerlinda Heijwegen, die de film inleidt.