Do 11 feb 2016 20:15

Kore-Eda Hirokazu

Japan - 2015

Haruka Ayase, Masami Nagasawa, Kaho Hirose, Suzu Hirose e.a.

Met groot plezier stellen we (eindelijk) weer eens een Japanse film aan u voor. Natuurlijk heeft het land een grote filmproductie, maar veel daarvan (martial arts en manga) is niet zo geschikt voor het filmtheater of komt hier niet eens uit. Het IFFR heeft overigens een aardige traditie in het vertonen van Japanse films.

Al heeft hun vader hen zo’n 15 jaar geleden in de steek gelaten, toch besluiten de drie zussen van de stad Kamakura af te reizen naar het platteland als ze horen dat hij overleden is.

Daar blijkt dat ze ook nog een verlegen halfzus Suzu hebben en het gaat zo goed tussen de vier zussen dat ze samen een nieuw leven beginnen. Daarbij gaat het ontdekken gewoon verder.

Naar de uiterst succesvolle mangastrip 'Umimachi Diary' van Yoshida Akimi.

"Deze film, die hun dagelijks leven toont, voelt als een zwoel zomerbriesje. Stormen doet het niet, conflicten zijn er nauwelijks, maar toch weet de regisseur twee uur lang te boeien door zijn doorvoelde manier van portretteren." (De Telegraaf)

"Al het spektakel van deze film zit in het niets, of in het zenboeddhistische 'mu', dat ook op het graf van filmmaker Yasiujiro Ozo staat, waar Kore-eda steeds meer aan doet denken. (...) Knap om met zoveel onbaatzuchtigheid zo'n meeslepende film te maken." (NRC)