Do 09 okt 2014 20:15

Jan Thijssen

Nederland - 2014

de reizigers die zichzelf zijn en wiens reis mede mogelijk wordt gemaakt door de vrijwilligers en brancardiers van de Stichting Organisatie Limburgse Bedevaarten en Stichting Nederlandse Lourdesbedevaart voor zieken.

In aanwezigheid van de regisseur, die de film zal toelichten.

Nog steeds reizen tienduizenden mensen, soms meerdere keren, per bus of vliegtuig naar Lourdes, het pelgrimsoord in Zuid-Frankrijk. Al bijna een eeuw rijden er ook treinen vanuit Maastricht naar dat stadje aan de voet van de Pyreneeën en de ‘echte’ bedevaartganger gaat dan ook per trein, ondanks de vele ongemakken van vertragingen, moeilijke stoelen en bedden of uitvallende stroom.

In Enkeltje Hemel reizen we mee met zo’n trein en komen we erachter welke impact de reis naar Lourdes heeft op de gelovige katholieken. Het verslag is mede een ode aan de vrijwilligers die zo’n reis mogelijk maken.

Maker Jan Thijssen (1963) uit Den Bosch wist van huis uit al alles over de bedevaartsreis, omdat meerdere familieleden van hem die ondernamen. Als kind wilde hij later ook zelf ervaren hoe het was, om de grot te bezoeken waar Maria aan Bernadette verscheen en het wonderwater mee naar huis nemen. Dat hij de reis zou ondernemen, zoals hij dat nu heeft gedaan, kon hij toen niet vermoeden.

“De reis is zwaar en heel vermoeiend, maar voor mij is het een voorbereiding op Lourdes. De treinreis daar naartoe is al een bedevaart. De reis naar een stukje hemel.” (een bedevaartster)

Vroeger was het een eer voor de Belgische en Franse spoorwegen om deze trein te laten rijden, maar tegenwoordig zien ze het eerder als een last. Met moeite vindt de trein zijn weg tussen de dienstregelingen van passagiers-, goederen- en hogesnelheidstreinen. Het is onzeker hoe lang de trein nog zal rijden. Met de Lourdestrein verdwijnt dan weer een stukje immaterieel erfgoed.

De muziek voor Enkeltje Hemel is gemaakt door trompettist Eric Vloeimans en pianist Jeroen van Vliet