Do 26 jan 2017 20:15

Damien Chazelle

Verenigde Staten - 2016

Ryan Gosling, Emma Stone, J.K. Simmons, Rosemarie DeWitt e.v.a.

In de folder vermeldden we nog dat we La La Land ongezien op de agenda hadden gezet, omdat dat soms niet anders kan. Ondertussen weten wij en heeft u ook wel vernomen, dat de fantastische verhalen over de openingsfilm van Venetië 2016 terecht zijn en dat IMDB (8,7 gemiddeld van meer dan 90.000 beoordelingen) geen ongelijk kán hebben en ons vertrouwen in de regisseur van Whiplash (8,83 vorig jaar) terecht was.

We kunnen onmogelijk volledig zijn met de prijzenregen die over de film is neergedaald. We noemen een paar spetters: van de 12 nominaties voor de 22e Critics' Choice Awards werden er 8 verzilverd, waaronder die van ‘’beste film’ en ook bij de Golden Globes was La La Land de grote winnaar met 7 hoofdprijzen. Op naar de Oscars dus, die op 26 februari zullen worden uitgereikt.

Mia is serveerster, maar droomt van een carrière als actrice in Hollywood. Tussen het serveren van koffie door rent ze van de ene auditie naar de andere. Jazzpianist Sebastian werkt in diverse clubs en droomt van een eigen jazzclub. Voor beiden lijkt het leven waar ze op hopen zo ongeveer onhaalbaar.

Natuurlijk wordt het een romantisch verhaal als het lot de twee bij elkaar brengt, maar of hun liefde bestand is tegen de verleidingen en de teleurstellingen van het hectische leven in Hollywood is nog maar de vraag.

"Er zijn maar weinig regisseurs die zo'n doorbraak maken als Damien Chazelle. Whiplash, zijn eerste grote film, oogstte veel lof en sleepte vijf Oscarnominaties in de wacht. Vaak is het moeilijk een dergelijk succes te evenaren. Voor Chazelle is niets minder waar, La La Land is een meesterwerk en hij vestigt zichzelf definitief tussen de groten der aarde." (Filmpjekijken.com)

"Met een beetje filmmagie die ook het onmogelijke mogelijk maakt, zingen en dansen zij zich in La La Land los van die alledaagse werkelijkheid. Op een schaamteloos romantische, licht weemoedige, maar vooral ook buitengewoon hartveroverende manier." (De Telegraaf)