Do 14 dec 2017 20:15

Mike van Diem

Nederland, ItaliĆ«, Canada - 2017

Gijs Naber, Lidia Vitale, Donatella Finocchiaro, Giorgio Pasotti, Ksenia Solo, Giancarlo Giannini, Anneke Sluiters

Een flink aantal jaren na zijn grote Oscarsucces Karakter maakte regisseur Mike van Diem ook nog het bovengemiddeld aardige niemendalletje De Surprise. Met de film van vanavond zit hij daar een beetje tussenin; hij nam overigens de klus over van de beoogde regisseur Marleen Gorris (Antonia en meer) die een burn-out kreeg.

Een Zeeuwse boer wil na de watersnoodramp nooit meer natte voeten krijgen en fietst naar Italiƫ om daar een nieuw bestaan op te bouwen. In een klein dorpje gaat hij tulpen kweken en dat wordt een groot zakelijk succes.

Dertig jaar na dato onderzoekt een Italiaanse politie-inspecteur wat er toendertijd eigenlijk allemaal gebeurde.

Openingsfilm NFF 2017.

"De uitbundige visuele stijl en de luchtige verteltoon onderstrepen daarbij welbewust het weinig realistische karakter van de film." (De Telegraaf)

"Gebeurtenissen uit het verleden worden in perspectief geplaatst door ooggetuigen het verleden te laten oprakelen. Het zet de vaak ongelooflijke gebeurtenissen en sterfgevallen in een verrassend perspectief." (Algemeen Dagblad)