Do 28 dec 2017 20:15

Jonathan Dayton, Valerie Faris

Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten - 2017

Emma Stone, Steve Carell, Elisabeth Shue, Sarah Silverman, Alan Cumming, Andrea Riseborough e.v.a.

De titel van de film verwijst naar de zinderende tenniswedstrijd in 1973 tussen de nummer één damestennis van de wereld Billie Jean King en de mannelijke ex-kampioen Bobby Riggs. King eiste namens alle vrouwelijke tennissers gelijke betaling voor vrouwen en mannen. De film sluit ook al mooi aan bij de huidige discussies over gendergelijkheid. Er zijn nog wel meer aanknopingspunten, maar de film is toch ook bedoeld als een prachtig en leuk tijdsbeeld van de jaren '70 van de vorige eeuw.

Ook speelt mee, dat King en Riggs beiden belang hadden bij een succes bij het meest bekeken sportevenement aller tijden. King was nog niet duidelijk over haar seksuele geaardheid en Riggs wilde nog een keer het succes uit het verleden herbeleven. Het spektakel reikte zo nogal wat verder dan de tennisbaan.

Let trouwens eens op de met Oscarnominaties en -winnaars overladen cast.

"De film behandelt een (helaas nog steeds relevant) maatschappelijk probleem op betrekkelijk luchtige wijze. Hoewel je van begin af aan al niet meer overtuigd hoeft te worden van de boodschap die de makers willen meegeven, blijf je toch met plezier zitten voor de rit." (Filmtotaal)