Do 07 jun 2018 20:15

Mike Newell

Verenigde Staten - 2017

Michiel Huisman, Lily James, Matthew Goode, Jessica Brown Findlay, Penelope Wilton e.v.a.

Als de jonge, vrolijke schrijfster Juliet een brief krijgt van een lid van een boekenclub op het eiland Guernsey wekt dat haar nieuwsgierigheid en ze besluit naar het eiland af te reizen. We schrijven 1946. De club, tijdens de Tweede Wereldoorlog opgericht, heet eigenlijk de 'Guernsey Literary and Potatoe Peel Pie Society' (ook de titel van de historische bestseller-roman van Mary Ann Shafferom waarop de film is gebaseerd) om de bezettende Duitsers op een dwaalspoor te zetten.

Dawsey Adams is de schrijver van de brief en de ietwat ruige en aantrekkelijke boer valt bij Juliet wel in de smaak. Langzaam maar zeker moet ze antwoord geven op de vraag of ze wel terug zal gaan naar het vasteland. Ze doet daar immers onderzoek voor een nieuw boek naar het oorlogsverleden van Guernsey en haar inwoners tijdens de bezettingsperiode en dat wordt ons in flashbacks duidelijk gemaakt.

"...het eiland Guernsey is prachtig weergegeven, de decors zijn netjes aangekleed en de kostuums zijn tiptop, wat allemaal bijdraagt aan een algehele warme en idyllische sfeer." (filmvandaag.nl)