Do 30 mei 2019 20:15

Trevor Nunn

Verenigd Koninkrijk - 2018

Judi Dench, Sophie Cookson, Tom Hughes, Stephen Campbell Moore e.a.

Al was het maar om actrice en Oscarwinnares Judi Dench weer eens te kunnen eren: zij speelt een van de hoofdrollen van de film van vanavond en we zagen haar bij Fanfare eerder onder meer in Philomena (8,76) en Notes on a scandal (8,40), maar dat is helemaal lang geleden.

Red Joan is een historisch en waargebeurd misdaaddrama over een vrouw die tijdens de Tweede Wereldoorlog de loop van de geschiedenis wist te veranderen. Als de rustig levende oude dame Joan van in de 80 plotsklaps wordt gearresteerd omdat zij beschuldigd wordt van spionage en verraad is dat voor iedereen een uiterst onverwachte gebeurtenis. Met haar kijken we terug naar hoe het zover gekomen is.

In de jaren '30 studeert Joan natuurkunde aan de Cambridge University, waar ze bevriend raakt met de excentrieke Sonya en haar neef Leo, beiden van Russische afkomst en fanatieke leden van de Communistische Partij. Ze wordt zelfs verliefd op Leo, maar als ze daardoor betrokken raakt bij een geheime missie zal ze moeten kiezen tussen haar idealen en de liefde…

Red Joan is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Jennie Rooney, die zich voor de thriller weer liet inspireren door het waargebeurde verhaal van Melita Norwood, beter bekend als de ‘Granny spy'. Zij werd in de jaren '90 van de vorige eeuw ontmaskerd als spion van de KGB.

"Dench plays her brilliantly in old age" (The Guardian)