Do 18 nov 2021 20:15

Lisa Jespersen

Denemarken - 2021

Jens Jørn Spottag, Rosalinde Mynster, Adam Ild Rohweder, Bodil Jørgensen, Anne Sofie Wanstrup e.a.

De Scandinaviërs zijn sterk in verhalen rond ingewikkelde familieverhoudingen, denk natuurlijk aan Festen (8,30) en A perfectly normal family (8,85) en Persona non grata is er ook zo-een.

Nog niet zo lang geleden heeft Laura, die zich tegenwoordig Irina laat noemen, haar schrijfdebuut gemaakt met een roman over haar jeugd op het Deense platteland. Ze heeft nogal geleden onder de pesterijen die ze op school moest ondergaan.

Tegenwoordig woont ze in Kopenhagen en nu is ze op weg naar de familieboerderij om er de bruiloft van haar broer mee te vieren. Haar moeder pikt haar op van het station en als blijkt dat haar broer zal trouwen met Cathrine, nou net de klasgenote die haar vroeger pestte, is de lont eigenlijk al aangestoken. Bovendien wordt het er allemaal niet gemakkelijker op als blijkt dat Cathrine zich al prima heeft genesteld binnen de familie. Irina kan dit nauwelijks verkroppen en broedt op een manier om haar een hak te zetten.
Nederland première