Do 16 mrt 2023 20:15

Steven Spielberg

Verenigde Staten - 2022

Michelle Williams, Seth Rogen, Paul Dano, Julia Butters, Gabriel LaBelle

Eindelijk heeft Steven Spielberg, na diverse eerdere ideeën, een zeer persoonlijk portret gemaakt van zijn eigen bewogen jeugdjaren, zo lang na zo veel grote en grootse filmsuccessen. Steeds was hij te bang zijn ouders, die bepaald niet bij elkaar bleken te passen, te kwetsen met de waarheid.

Sammy Fabelmans, groeit op in Arizona en hij is al jong begeesterd door het medium film. Alleen zijn moeder Mitzi staat helemaal achter hem, zijn vader Burt vindt het meer een jeugdhobby van zijn zoon. Samen met vrienden en zussen maakt hij zijn eerste speelfilms en legt hij alle wederwaardigheden van zijn familie vast op 8 mm. Later krijgt hij van een oom een 16-milimetercamera en wordt het allemaal nóg echter. Op zijn 16e komt hij achter een schokkende waarheid over zijn moeder, waar hij later in E.T. ook naar verwijst.