Zo 09 mrt 2014 14:00

Ivan Reitman

Verenigde Staten - 1984

Bill Murray, Dan Aykroyd, Sigourney Weaver, Harold Ramis, Rick Moranis e.v.a.

JEUGDFILM

Op 5 maart is het precies 25 jaar geleden dat de organisatoren van Fanfare voor de eerste keer een jeugdfilm draaiden, toen nog in Fidei et Arti. Er kwamen meer dan 300 kinderen naar Ghostbusters. We vinden het leuk om die film daarom nóg eens te vertonen op het grote doek. De toegangsprijs is (ongeveer) die van 25 jaar geleden: je betaalt deze keer maar 2 euro!

Drie wetenschappers raken hun baan kwijt, maar ze blijven niet bij de pakken neerzitten. Ze laten zich voortaan inhuren als spokenjagers (Ghostbusters) die alle soorten spoken en geesten zeggen te kunnen vangen. En je zou dat niet verwachten, maar er blijkt meer dan voldoende werk, al pakken de mannen het niet altijd even handig aan.

Veel van de makers van de bijzonder succesvolle film kom je nu, 25 jaar later, nog steeds tegen: regisseur Ivan Reitman maakt nog steeds films en Bill Murray speelde sindsdien in meer dan 30 films. Een van de schrijvers van het verhaal van de film (hij speelt trouwens ook mee) is Dan Aykroyd en ook hij is nog steeds actief, onlangs in Behind the candelabra, die ook bij Fanfare voor grote mensen was te zien.

De film is Nederlands ondertiteld
Ons leeftijdsadvies: je moet de ondertitels enigszins kunnen volgen
Kijkwijzer: 6+
Je betaalt deze keer maar 2 euro