Do 25 april 2024 20:15 u
Ma 06 mei 2024 14:00 u

Er wordt wel beweerd dat er weinig rollen zouden zijn voor ouders acteurs en actrices. Al langere tijd blijkt vaak het tegendeel en na Rocco & Sjuul (8,25) bewijzen we dat met De Terugreis opnieuw.

Ze zijn al bijna 50 jaar samen en Jan heeft er allemaal niet zo veel zin meer in. Maar Maartje, ook al is ze soms wat verward, juist wel. Als ze een brief krijgen van hun oude vakantievriend Luís, die zegt niet zo lang meer te zullen leven, geeft Jaap Maartje node haar zin en reist het tweetal in hun oude autootje, kibbelend en herinneringen ophalend, af naar Spanje. Onderweg moet Jan langzaam maar zeker en pijnlijk concluderen dat zijn vrouw dementerend is. Het besef dat dat hun leven zal veranderen brengt het echtpaar weer dichter bij elkaar.

"Toch is het verhaal nooit helemaal voorspelbaar. Waar je zoet verwacht, wordt zuur opgediend, en omgekeerd. Ook dat maakt De terugreis zo fijn en ontroerend." (de Volkskrant)

Zo 28 april 2024 14:00 u

JEUGDFILM

Natuurlijk hoef je de vorige delen van KungFu niet gezien te hebben en dat kan trouwens ook niet, want nummer 3 is albijna 10 jaar geleden uitgebracht. Je snapt waarschijnlijk toch al wel dat het(weer) gaat om de vrolijke kungfumeester Po die als leider van de Vredesvalleiallerlei problemen op moet lossen.

Do 02 mei 2024 20:15 u

Regisseur Alireza Khatami moest in zijn thuisland Iran behoedzaam te werk gaan. Hij en mederegisseur Ali Asgari stellen wantoestanden in hun land aan de orde en dat wordt in Iran bepaald niet gewaardeerd.

"Maar toen we dat script (een eerste versie, red.) voorlegden aan het ministerie van Cultuur en Islamitische Leiding begonnen ze allerlei dingen weg te knippen. Uiteindelijk hebben we beslist iets totaal anders te doen. Deze film is dan ook een daad van verzet. We hebben hem gemaakt met minimale middelen en zonder enige censuur of controle van de overheid." (Asgari)

Negen keer maken alledaagse mensen kennis met de bureaucratische, kortzichtige of onnodig beperkende regels van het land. Het aanvragen van een rijbewijs, het aangeven van een pasgeborene of een sollicitatiegesprek met onbehoorlijke vragen, het worden alle absurde confrontaties waarbij een dikke muur lijkt te staan tussen de aanvrager en de ambtenaar.

De filmtitel verwijst naar een gedicht van de bejubelde Perzische dichteres Forough Farrokhzad.

Do 09 mei 2024 20:15 u
Ma 13 mei 2024 14:00 u

Maurice Ravel leefde van 1875 tot 1837 en iedereen kent hem van dé Boléro.

De film speelt daarom in de roaring twenties in Parijs en Ravel is dan een van de belangrijkste componisten van het land, zo niet de belangrijkste. Hij werkt aan een compositie voor het eerstvolgende ballet van Ida Rubinstein, een extravagante Russische choreografe, maar de opdracht wil niet zo lukken. De compositie moet zinderen, erotisch zijn en gewaagd en hoewel de stad eigenlijk voldoende inspiratie op zou kunnen leveren komt Ravel een writer's block maar niet te boven. Totdat...

Vr 17 mei 2024 20:15 u

Vooruitlopend op de volgende folder, de laatste van het seizoen, melden we hier alvast de benefietvoorstelling van Where are you, Adam? op vrijdag 17 mei in samenwerking met de Hervormde Gemeente van Oudenbosch.

Deze Oekraïens/Griekse documentaire laat u kennismaken met het dagelijkse leven in een afgelegen klooster van oosters-orthodoxe monniken met authentieke personages op het Griekse schiereiland van de berg Athos. Hij geeft u een fascinerende blik op het ongeëvenaarde leven van een bloeiende kloostergemeenschap in het midden van de eenentwintigste eeuw.

De opbrengst is bestemd voor hulp aan de gezinnen rond de Oekraïense maker Alex Zaporoshchenko. De film is Grieks gesproken en Nederlands ondertiteld.