Do 05 dec 2013 20:15

Louise Archambault

Canada - 2013

Gabrielle Marion-Rivard, Alexandre Landry, Vincent-Guillaume Otis e.a.

De Canadese inzending voor een Oscar was een van de toppers van Film by the Sea 2013, maar de pers dacht daar soms wat anders over. Wij gingen helemaal voor de film en gaven hem 5 uit 5 sterren.

Martin en Gabrielle, ze zingen met nog een aantal jonge mensen met een verstandelijke beperking in een koor, voelen veel voor elkaar. Ze zouden niets liever willen dan samen, met wat hulp, een toekomst opbouwen. Hun families en de maatschappelijke hulpverleningsdiensten denken daar genuanceerd én soms verschillend over en zien vooral de grenzen van de mogelijkheden.

Wanneer de beroemde zanger Robert Charlebois met het koor mee zal zingen voert dat de spanning in het koor flink op. En als Martin en Gabrielle ook nog eens op de flirttour gaan…

"Archambault deinst er niet voor terug om de pijnlijkheden die gepaard gaan met het volgen van Gabrielles gevoelens aan het licht te brengen. (...) Ondanks hun beladen karakter houden de ongemakkelijke scènes een prettige, integere toon en worden ze al helemaal niet ingezet voor goedkoop effectbejag." (FilmTotaal)

In de film wordt Frans gesproken.