Do 05 okt 2006 20:15

Bennett Miller

Verenigde Staten - 2005

Philip Seymour Hoffman, Catherine Keener, Chris Cooper e.a.

In een Nieuwsbrief maakten we al melding van de fantastische rol van (dus terechte Golden Globe- én Oscarwinnaar) Philip Seymour Hoffman.

Op alle societyfeestjes wordt er naar Truman Capote (na het succes van Breakfast at Tiffany's) geluisterd. Hij is een aanstellerige, rare nicht, maar ook een bijzondere verteller, waardoor iedereen in zijn buurt wil zijn. Van 1959 tot 1967 werkte Capote (overleden in 1984) aan zijn roman In Cold Blood, nadat hij las over de moord op een familie in Kansas. Wanneer hij op onderzoek uitgaat, gaat de zaak hem steeds meer fascineren. Hij spreekt zelfs uitvoerig met een van de moordenaars en er ontstaat zelfs een soort verbondenheid tussen de twee. Of is het alleen eigenbelang van de schrijver?

Capote is helemaal Hoffmans film (de Volkskrant). Voor een paar uur komt Hoffman erg dichtbij (Gerald Clarke, Capote’s biograaf). ***** (Filmfocus én Cinema.nl).