Do 24 jun 2021 20:15
Di 29 jun 2021 20:15

Peter Cattaneo

Verenigd Koninkrijk - 2019

Kristin Scott Thomas, Sharon Horgan e.a.

Wereldwijd bestaan er een kleine 100 zangkoren van vrouwen van uitgezonden militairen. The singing club verhaalt over een van de eerste, waarbij gelijkgestemden door samen te zingen steun bij elkaar vinden om de onzekerheid over de veiligheid van hun mannen in Afghanistan en de eenzaamheid aan te kunnen en er voor elkaar te zijn, mocht het fout gaan aan de andere kant van de wereld.

Kate is een officiersvrouw en zij draagt de last zoals het de partner van een kaderlid betaamt: met stijl. Juist zij komt op het idee om een zangkoor te beginnen. Lisa is van een heel andere soort, maar laat zich toch overtuigen, al moeten er de nodige verschillen worden overbrugd.

Natuurlijk is het allemaal al wel eens eerder gezien: The full monty uit 1997 is van dezelfde regisseur, maar "De feelgood-film van het jaar!" was natuurlijk wel een heerlijke slotfilm van Film bij the Sea 2020.