Do 18 jun 2015 20:15

Hong Khao

Verenigd Koninkrijk - 2013

Ben Whishaw, Pei-pei Cheng, Andrew Leung, Morven Christie, Naomi Christie e.a.

Dat durven we nog best aan, zelfs wanneer de zomer op beginnen staat: een kleine film, grotendeels gesproken in het Mandarijns met ook nog een homoseksuele achtergrond.

Zowel de Chinees-Cambodjaanse moeder Junn als de Britse Richard is in diepe rouw: haar enige zoon respectievelijk zijn vriend Kai is plotseling overleden. Junn heeft nooit geweten van de vriend van haar zoon Kai, spreekt geen Engels en toch wil Richard graag verdriet en herinneringen delen met zijn schoonmoeder. Hij huurt daarom een tolk in en probeert zo een band met haar op te bouwen. Vooralsnog voert Junn alleen maar denkbeeldige gesprekken met haar overleden zoon.

"In zijn verrassend subtiele debuutfilm Lilting tekent de Engels-Cambodjaanse regisseur Hong Khaou hoe twee totaal verschillende zielen omgaan met de dood van een geliefde. (...) In prachtige, heldere beelden vertelt hij over de kloof tussen de oudere en jongere generatie." (Trouw)