Do 29 mei 2014 20:15

Pawel Pawlikowski

Polen - 2013

Agata Kulesza, Agata Trzebuchowska, Joanna Kulig, Dawid Ogrodnik, Adam Szyszkowski

Het is erg lang geleden dat we een Poolse film naar Oudenbosch haalden want de meesterwerken van Krzysztof Kieœlowski, om er maar één te noemen, liggen ver in het verleden.

In het Polen van 1962 staat de jonge Anna op het punt om haar gelofte af te leggen bij de kloosterschool waar ze ooit werd opgenomen als wees. Maar als ze er achter komt dat ze nog een tante heeft, wil ze toch eerst meer weten over haar verleden. Samen met die zus van haar moeder ontdekt ze dat ze van Joodse afkomst is en dat Ida haar echte naam is en is er een oorlogsgeschiedenis van de familie.

Ida kreeg prijzen op onder meer de filmfestivals van Gijón, Londen en Toronto.

De klassieke, maar zeer effectieve beeldvoering maakt van Ida een genot om naar te kijken. Het onderwerp is zwaar en ontroerend, maar nergens te terneergeslagen." (Cinemagazine)